Benvinguts!


Aquest és un bloc per compartir
llibres i obres literàries útils en les assignatures de Ciències Socials, mitjançant ressenyes, comentaris, observacions, material per treballar amb aquestes obres... Aquest lloc vol tindre un caràcter participatiu, així que si tens cap proposta, comentari, obra que vullgues comentar, etc., escriu a o deixa els teus comentaris en el bloc. Benvingut!
________________________


Magneto testamento


X-Men: Magneto testament nº 1-5 (2008-2009)
Pak, Greg. (guió); di Giandomenico, Carmine. (dibuix). Traducció al castellà: Santiago García.
Edició: Panini, 2009. (100% Marvel)


 "...dicen que el clavo que sobresale lo machacan..." 

Un còmic de la “Marvel” ací? Sí, per què no! 

En aquest volum s’arrepleguen els 5 números que integren l’edició americana de “Magneto: testament” i que van ser publicats entre novembre de 2008 i març de 2009. Ens conta la història de la joventut de Max Eisenhardt, un adolescent jueu, fill d’un veterà de la Gran Guerra. La història comença el 15 de setembre de 1935, en la ciutat de Nuremberg...  Mentre Max guanya una competició de llançament de javelina, el setè congres anual del NSDAP anuncia les Lleis de Nuremberg. Eixe fet, en el que Max se veu envoltat sense voler, marcarà un abans i un després en la seua vida. D’ací a Auschwitz, sols hi ha un pas...I dins del món mutant de la Marvel, eixe serà el moment en el qual començarà a forjar-se la amarga i ressentida personalitat de Magneto, uns dels "arxienemics" més estimats de l'Univers Marvel. 

La qualitat del dibuix de Di Giandomenico i la intensitat del guió de Pak el fan, com a còmic, una obra de molt bona qualitat, en algunes opinions de les millors sobre els herois mutants de l’any 2009. I més enllà del món de la Marvel, és una obra molt rigorosa que ha comptat amb l’assessorament històric de Mark Weitzman, del Simon Wiesenthal Center i que ens mostra la baixada a l’infern del jueus de les ciutats del Reich abans i durant la II Guerra Mundial. Les referències al diferents moments històrics són contínues, i les peripècies de la família Eisenhardt ens serveixen de fil conductor: l’anunci de les Lleis de Nuremberg, la nit delsvidres trencats, l’entrada de les tropes alemanyes a Polònia, la formació del ghetto de Varsòvia, el trasllat al camp d’Auschwitz i la "vida" dels condemnats, l’intent dels jerarques nazis de fer desaparèixer les proves del genocidi davant l’avanç soviètic...

El to de l'obra és diferent a la ja comentada "MAUS". Mentre que el còmic d'Spiegelman té el caràcter íntim, personal i subjectiu d'allò viscut en aquest cas per son pare, i de les conseqüències que aquestes experiències tenen en la seua vida quatidiana i la relació amb el seu fill, en Testamento la història de Max no és més que el fil conductor a través del qual se'ns mostra tot l'horror de la política antisemita i d'extermini del III Reich. No vull amb açò restar valor o intensitat a l’obra. És tracta d’un còmic fantàstic per veure (sí, sí, veure) el funcionament de la maquinària de repressió i assassinat nazi, de les persecucions, de la bogeria col·lectiva, dels camps de concentració, dels “sonderkommandos” (sobre açò, hi ha un dibuix a doble plana -que no vaig a descriure ací-  especialment impressionant...).

El còmic inclou en les últimes pàgines la història de Dina Babbit, una pintora txeca presonera en Auschwitz que va ser obligada per Mengele a pintar retrats dels presoners jueus, i que acabà també obligada a retratar els  oficials nazis i les seues famílies. Set de les seues obres han sigut recuperades i estan exposades en el museu d'Auschwitz-Birkenau, en Polònia. Aquest documental gràfic, dibuxat per Neal Adams, està basat en un text de Rafael Medoff, director de l'Institut David S. Wyman  per als estudis de l'Holocaust.

Comentaris