X-Men: Magneto
testament nº 1-5 (2008-2009)
Pak, Greg.
(guió); di Giandomenico, Carmine. (dibuix). Traducció al castellà: Santiago García.
Edició: Panini,
2009. (100% Marvel)
"...dicen que el clavo que sobresale lo machacan..."
En aquest volum s’arrepleguen els 5 números que integren l’edició americana de “Magneto: testament” i que van ser publicats entre novembre de 2008 i març de 2009. Ens conta la història de la joventut de Max Eisenhardt, un adolescent jueu, fill d’un veterà de la Gran Guerra. La història comença el 15 de setembre de 1935, en la ciutat de Nuremberg... Mentre Max guanya una competició de llançament de javelina, el setè congres anual del NSDAP anuncia les Lleis de Nuremberg. Eixe fet, en el que Max se veu envoltat sense voler, marcarà un abans i un després en la seua vida. D’ací a Auschwitz, sols hi ha un pas...I dins del món mutant de la Marvel, eixe serà el moment en el qual començarà a forjar-se la amarga i ressentida personalitat de Magneto, uns dels "arxienemics" més estimats de l'Univers Marvel.
La qualitat del dibuix de Di
Giandomenico i la intensitat del guió de Pak el fan, com a còmic, una obra
de molt bona qualitat, en algunes opinions de les millors sobre els herois
mutants de l’any 2009. I més enllà del món de la Marvel, és una obra molt rigorosa que ha
comptat amb l’assessorament històric de Mark Weitzman, del Simon Wiesenthal Center i que ens mostra la baixada a l’infern
del jueus de les ciutats del Reich abans i durant la II Guerra Mundial. Les referències
al diferents moments històrics són contínues, i les peripècies de la família Eisenhardt ens serveixen de fil conductor: l’anunci de les Lleis de Nuremberg, la nit delsvidres trencats, l’entrada de les tropes alemanyes a Polònia, la formació del
ghetto de Varsòvia, el trasllat al camp d’Auschwitz i la "vida" dels condemnats, l’intent
dels jerarques nazis de fer desaparèixer les proves del genocidi davant l’avanç
soviètic...
El to de l'obra
és diferent a la ja comentada "MAUS". Mentre que el còmic
d'Spiegelman té el caràcter íntim, personal i subjectiu d'allò viscut en aquest
cas per son pare, i de les conseqüències que aquestes experiències tenen en la
seua vida quatidiana i la relació amb el seu fill, en Testamento la història de
Max no és més que el fil conductor a través del qual se'ns mostra tot l'horror
de la política antisemita i d'extermini del III Reich. No vull amb açò restar
valor o intensitat a l’obra. És tracta d’un còmic fantàstic per veure (sí, sí,
veure) el funcionament de la maquinària de repressió i assassinat nazi, de les
persecucions, de la bogeria col·lectiva, dels camps de concentració, dels
“sonderkommandos” (sobre açò, hi ha un dibuix a doble plana -que no vaig a
descriure ací- especialment
impressionant...).
El còmic inclou
en les últimes pàgines la història de Dina Babbit, una pintora txeca presonera
en Auschwitz que va ser obligada per Mengele a pintar retrats dels presoners
jueus, i que acabà també obligada a retratar els oficials nazis i les seues famílies. Set de
les seues obres han sigut recuperades i estan exposades en el museu
d'Auschwitz-Birkenau, en Polònia. Aquest documental gràfic, dibuxat per Neal
Adams, està basat en un text de Rafael Medoff, director de l'Institut David S.
Wyman per als estudis de l'Holocaust.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
No dubteu en opinar i comentar! Els comentaris són moderats, no per censura, sinó per evitar qüestions fora de lloc o inapropiades. Qualsevol comentari relacionat amb la temàtica del bloc i escrit amb respecte serà publicat.